9 februari

I torsdags kände jag att det var dags att motionera Akke då han började bli odräglig och pigg, han går ju inte ute lika mycket nu. Jag släppte honom på banan så han skulle få springa av sig men han var mest spänd och tittade på alla motionärer som var ute i mörkret. Lite sprang han i alla fall och när jag tyckte det räckte så provade vi lite långa tyglar då jag äntligen fått min lädergraman. Jag var lite tveksam då han var så spänd men vi provade. Han var väldigt pigg och jag hängde efter som en vante mest hela tiden kändes det som då det var svårt att gå i snön. Det blev mest skritt runt fyrkanten och lite halter och ibland fick jag ta in honom på volt för att få ordning på styrningen då rumpan gärna kom in mot mig när jag försökte styra ut honom på spåret. Han lyckades även sparka mig en gång, han slår gärna mot spöt, speciellt när han är upprörd och jag kom för långt bak samtidigt som jag försökte styra ut honom mot spåret och hjälpa till med spöt. Som tur var tog det inte så hårt, jag tror mest han fick in en träff på solar plexus då jag tappade andan lite. Efter det blev jag sur på honom och jobbade honom på en liten volt för att få ut baken och efter det skötte han sig bättre. Vi höll inte på så mycket längre och jag slutade när han gick bra. Jag förvånas hela tiden av att han kan verka så fruktansvärt ofokuserad och ändå lyssna väldigt bra på mina signaler, väldigt skönt. 
 
Idag red vi en sväng. Vi började med några varv på banan för att checka av läget men han var lydig och inte speciellt vild så vi tog en sväng på grusvägen då underlaget på banan inte var något vidare. Det blev en hel del trav och sista rakan hem galopperade vi. :) I skritten söker han sig fint i form men traven blir lite spänd. Det blev bättre när jag försökte sitta bättre men det är svårt med galoppsadeln. Vi mötte även två cyklar, det var en som har häst där som cyklade hem tillsammans med sin mamma, Ibaz matte tror jag. Det var inga större problem, han sneglade bara lite misstänksamt på dem. :) Han börjar verkligen hitta bjudningen nu och jag får faktiskt bromsa lite ibland. Galoppen var riktigt mysig, jag höll ett tag i manen med ena handen för att inte tappa balansen och lät honom bara galoppera på. Det blev lite skutt emellanåt men mest lite lagom tempo. När vi saktat av hoppade jag av och gick sista biten då jag ändå skulle hänga upp ett grindhantag som ramlat ner och mocka banan. Han är så härlig att rida min lilla pojke, fruktansvärt lättlärd och det verkar som han gillar det. Det är sååå skönt att ha en positiv och arbetsvillig häst. :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0