22 februari

Idag fick Akke gå ett pass på banan för att checka av styrning med mera. Han var riktigt duktig och kunde göra serpentiner i skritt och volt trav, till och med i galoppen kunde han göra volter. :) Han är lite svår att få ställning på då han inte riktigt fattar att han ska forma sig och flytta för skänkeln än men det tar sig nog. :) Passet slutade med att han fick galoppjobba en del då han tjurade ihop lite i galoppen. Han ville inte rikitgt fatta galopp först och när han väl gjorde det blev det fel och han slog en del mot spö och skänkel. Efter ett tag fick vi ordning på galopperna och han fattade rätt i vänster varv en gång och bytte till rätt i höger och jag nöjde mig med det. Att det blir fel galopp beror på mig misstänker jag, jag sitter förmodligen i "fel" galopp för att hålla honom på rätt köl när vi fattar. :p Allt blev i alla fall mycket bättre när jag lade unghästridningen åt sidan och satt som en normal människa. Han gjorde även väldigt fina och balanserade volter i galoppen i båda varven. :) Styrningen fungerar inte helt hundra hela tiden än men helt okej. I vänster var lockade grindhålet väldigt mycket men det var jag beredd på så han kom aldrig ut hela vägen. Jag måste lära mig att hålla mer på ytter när han vill slippa för han blir som en banan och bara flyter iväg åt sidan. 
 
Vi hade peeweet idag och det fungerade bättre än vanlig, han var inte lika tjafsig med det. :) Jag hade en ny rem under hakan som jag kunde spänna lite mer än den gamla och det gjorde nog att bettet låg mer stilla och han inte irriterade sig på det lika mycket, dock tycker jag nog ändå att han är mer harmonisk på de vanliga tredelade betten. 
 
Han var svettig och kändes lite trött när vi avslutade men hämtade sig väldigt fort. När vi skulle ut till hagen igen blev han "rädd" för folk som rörde sig på gårdsplanen och bockade i grimskaftet två gånger, suck.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0