14 februari

Idag red jag vilddjuret då hovis skulle komma och jag kände att han behövde rastas lite inför det. Han gick utan täcke idag och hade naturligtvis rullat sig och var skitig som en gris så det gick åt lite tid att få honom ren. Eftersom det är isslask överallt förutom vägen blev det en sväng där. Vi red förbi hagarna och bort till husen, och det blev totalt cirka 2,5 km. Till en början var han hemskt pigg och kändes som han skulle flyga i luften när som helst, speciellt när vi mötte två hästar och han skulle vända och hänga på dem. :p Han lugnade sig i alla fall efter någon kilometer och skrittade på avslappnat med fin bjudning. Skritten börjar verkligen lossna och han söker sig neråt i princip direkt när jag kortar tyglarna och håller ett mjukt stöd. :) Han gav faktiskt efter lite i traven med idag på vägen hem när han gjort av med den värsta energin och kunde fokusera lite och jag faktiskt red ordentligt. Vi galoppade lite med men det var inget som föll herrn i smaken, han kände sig väl lite trött. Han kunde i alla fall fatta båda galopperna mer eller mindre på kommando när jag hade ordning på min kropp så jag nöjde mig med det. 
 
Jag måste tyvärr hitta ny hovsagare igen då min nuvarande inte vill komma för bara en verkning då hon bor ganska långt bort. :( Jag tycker hon är superbra så det är lite synd, bara att hoppas att man hittar någon annan som är bra. Han skötte sig helt okej idag och verkar ha kommit lite till stadiet där det är allmänt tråkigt att få hovarna fixade så man står och sover istället även om han blev lite otålig mot slutet. Det är i alla fall grym skillnad mot första gången han verkades. 
 
Jag har även köpt nya mineraler idag, jag skulle köpt tidigare i veckan men då var de slut. Nu när jag har analys på höet och har räknat foderstat till jag blivt blå visade det sig att han behöver mer kalcium och jag vet att Steel joint innehåller väldigt mycket kalcium så jag ska börja med det igen. Hans hovar är ju lite sisådär så jag hoppas att det ska hjälpa dem att bli bättre och kanske få honom att växa lite mer på höjden, några centimeter till skadar ju inte. :p
 
Måste säga att jag blir sjukt sugen på att komma igång och jobba honom lite mer ordentligt när jag läser andras bloggar om hur de tränar. Jag väntar ivrigt på att isen på banan ska försvinna så vi kan börja tömköra och rida lite pass där och även träna för en instruktör vartefter. Jag vill även ta ut en sadelutprovare och se om min Bates-sadel passar honom så jag slipper galoppsadeln. Det skulle kunna vara så att den passar med en annan gjord, troligtvis en tixerant då han har taskigt sadelgjordsläge. Magplattan tycker jag han han går i med armbågarna tyvärr så det har inte blivit att rida med den sadeln på länge.
 

Kommentarer
Postat av: Katarina

Sv. Ah okey jag förstår problemet, men tyvärr vet jag inget som går att ladda ner. OptiGnägg har jag kört med ibland och tycker det är helt ok.

Haha, själv är jag mest intresserad av att få galoppsadeln att funka till min häst :P

2014-02-15 @ 11:56:37
URL: http://saganomensaga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0