29 december

Idag hade jag tänkt rida på banan men Akke var inte förtjust i underlaget och jag hade inte tagit på bootsen så det blev lite ändring. Först skrittade vi runt Bjärby och han var sjukt pigg. :p Borta vid husen var det två män i varselkläder som stod och jobbade vid en brunn och borrade bland annat. Akke tyckte de var lite läskiga och hans första reaktion är att trava emot dem med huvudet i vädret... Efter en liten bit stannar han och spanar in dem tills jag tycker det är dags att gå igen och då travar han en bit till. Ytterligare ett stopp för att spana och sen skrittar han förbi samtidigt som han sneglar misstänksamt på dem och en sekund känns det som om han tänker vända men gör det som tur är inte då jag inte hade någon sadel. :p
 
När vi kommit uppför backen och är halvvägs förbi hoppdungen kommer en fotgängare på vägen som minsann är lite läskig den med. Samma reaktion nu, trav en bit, sedan motorstopp och drakfnys innan han kunde skritta förbi. När vi passerat var det någon sam hade lekstuga med blandade bocksprång och samlad galopp, han är ju för söt. :) När vi nästan var hemma igen satt jag lite löst, vi hade precis svängt av på vägen vid lösdriften när han skyggar/gör ett luftsprång för något snett bakom vilket jag inte var beredd på och kom lite ur balans. 
 
Det fanns inte en chans att han skulle få vara klar med ridningen när han var så pigg som han var så det blev dressyr i ena rasthagen vilket också var planen när banan inte gick att vara på. Cicu blev lite uppspelt i hagen brevid och ett tag kändes risken överhängande att Akke skulle explodera. Jag måste säga att han var grymt fin idag, framför allt galoppen där han faktiskt gick i form och fattningarna fungerade super, lite segt att komma igång men inte farligt. Traven på slutet var inte alls illa den heller när jag verkligen kunde komma till lite mer ridning och driva på honom. Supernöjd med dagsformen. :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0