13 maj

Idag var det dags för intervallträning igen. Den här gången körde vi 1,5x1,5x4 minuter i friskt tempo på gränsen till övertempo till skillnad från förra gången då vi red långsamt av hänsyn till Eliot med matte. Även om Nunne var fruktansvärt seg och ovillig bortåt piggnade han till rejält när vi galopperade och hade nog gärna fortsatt lite till även om det märktes att det nog var lite jobbigt när vi kom hem igen. :) Nöjd med vad han orkar i alla fall, det är klart bättre än när vi började intervallträna i somras. Vi hoppade även över den skyhöga vägbommen som säkert är 20 cm på mitten i galoppsadeln, det var skojigt. :)
 
Akke får lite semester i några dagar nu då jag ska till Göteborg på El-fack i två dagar och har Nunne resterande dagar fram till helgen. Det är nog lika bra då han har haft en liten galla på ena frambenet. Den är nästan borta nu men det är nog bra om han får några dagars vila till. 
 
Han fick bada för första gången i helgen och det var inte populärt. Det var läskigt när vattnet rann ner på marken och uppenbarligen obehagligt att bli nerbött då han inte alls var glad på mig. Undrar om jag kommer att kunna spola honom i framtiden, vi körde med hink och svamp den här gången liksom och han var inte nöjd...
 
Nybadad :)
 
Eftersom benet såg bättre ut blev det longering med sadel igår och så satt jag på honom igen och skrittade ett varv runt banan. Longeringen gick sådär, han var ganska ofokuserad och flöt gärna ut i volten och var seg så det jobbade vi på en del. Det blev lite bättre när jag satte på en inspänning på yttersidan. Han var inte så sammarbetsvillig när jag satt på honom heller. När han inte fick gå dit han ville provade han att backa men det var inte jättesvårt att få honom dit jag ville ändå och i övrigt är han ju snäll att sitta på. 
 
Notera färgskillnade mot Eliot som faktiskt är vit, Akke är mycket gulare och finare. :) Jag tycker hans cremefärg är mycket finare än vanlig skimmel.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0