Sjukling...

Så var det dags för penicillinkur igen... Suck. Jag tyckte Akke tuggade lite konstigt i torsdags kväll när han fick sin kraft och han var lite blodig under ena ganaschen och verkade öm men han är ju lite känslig sådär och det var svårt att säga om han bara ville äta ifred eller hade ont så jag struntade i det då jag var fruktansvärt trött och ville hem. Igår var det grundligare undersökning då han knappt rört sitt hö för andra dagen i rad och det även var lite kraftfoder kvar i hinken, inte likt honom. Jag såg direkt att han var svullen på höger ganasch när jag skulle borsta den sidan och han var inte förtjust i att jag petade där. Jag hittade ett litet sår under ganaschen där jag sett blod dagen innan och jag klippte bort lite päls och rengjorde vilket inte heller var populärt. Han hade ingen feber så vi avvaktde med att ta ut veterinären och så fick han lite mash med mycket vatten då han druckit dåligt med. Han åt mycket bättre sedan och i morse var en hel del hö försvunnet. Han fick gå själv så att han inte ska behöva äta ur hönäten och så han inte ska få sig en känga av kompisarna när han inte är helt piggelin. Han var piggare idag men däremot hade han feber så distriktsveterinären fick komma och titta på honom, det blir säkert jättebilligt, inte... Hon hittade inget förutom såret och trodde inte heller att han hade någon fraktur då han hade fått feber. Såret var ca 1,5 cm djupt så det känns ju lite löjligt att han reagerade så dant på det. Han fick det ordentligt tvättat och uppsprättat så nu ska vi hålla det öppet och han ska ha metacam och penicillin i 4 dagar till. Vi får väl se hur det går med penicillinsprutorna, senast var han ju inte så trevlig. 
 
I övrigt har det inte blivit så mycket med hästarna i veckan. Akke skulle ha fått göra något i onsdags men då var jag tvungen att åka till Stockholm och jobba och var inte ens i stallet, C var snäll och fixade till Akke. I torsdags red jag en sväng på Nunne, det blev Kärleksstigen barbacka, jag orkade inte mer än så. Igår skulle jag tömköra Nunne men efter att ha fixat stallet och undersökt Akke hade banan hunnit bli stelfrusen, det var den säker innan med. Det blev bara lite tömkörning i skritt och vi övad på att göra halt och stå still fast jag gav eftergift när han stannat. Det var nyttigt för det var någon som inte alls ville stå stilla. Han såg väldigt fin ut i skritten i alla fall. Nu är det bara en vecka kvar sedan är jag ledig i två veckor. :) Det ska bli så skönt och välbehövligt, spänningshuvudvärken är här igen. :( Måste bara ta mig igenom den här veckan med sjuk häst och mycket att göra på jobbet men det löser sig nog. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0