Kurs dag 3

Akke blev linad igen på morgonen och idag var han värre... Han förstår nog inte riktigt det där med att spring runt i snöre. Vi håller oss till tömkörning i fortsättningen så jag kan ha koll på yttersidan. Han kan i alla fall trava på lina hyfsat städat, det är mest när han ska galoppera som det inte fungerar. Problemet är att jag inte har någon koll på yttersidan när jag linar och då blir han som en banan och drar iväg utåt och jag har ingen chans att hålla emot. 
 
Nunne provade jag att tömköra och det gick över förväntan. :) När jag gör det hemma går det ju sådär men nu fick jag lite hjälp med hur jag ska tänka och så satte vi tömmarna lite annorlunda i höger varv vilket gjorde stor skillnad. Normalt har jag ju ledande i inner men nu satt jag den som på ytter, genom ringen i gjorden, genom bettet och sedan fästa i gjorden. Han var riktigt fin och vi gav oss ganska fort. 
 
På eftermiddagen red jag Akke igen. Vi började som dagen innan men vi kunde trava runt hela fyrkanten relativt fort. När vi travat lite i båda varven fick han springa på volt i trav och så fattade vi galopp på kortsidan och galopperade en långsida. Han var verkligen jätteduktig och det var inga som helst problem. :) Första gången han galopperar med ryttare, det kan man inte tro. Det enda som strulade lite var att trava på volt i vänster varv men när jag kom ihåg att hålla i yttertygel gick det bra. :)
 
 
Nunne fick gå ett dressyrpass och vi jobbade med att få ner nacken på honom och sedan blev det lite LA-rörelser. Vi gjorde lite förvänd galopp, enkla byten, ökad skritt, bakdelsvändningar, skänkelvikningar och avslutatde med några längningar i trav och galopp. Han kändes riktigt fin och jag kom verkligen ner i sadeln och kunde jobba honom. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0