Kurs dag 2

Jag började med att lina Akke. Han skulle skutta över ett litet hinder men han klev mest över det och när han började tröttna så smet han iväg utåt som han brukar. Vi spände in honom på ytter då men det gjorde ingen större skillnad. Till slut kunde han i alla fall trava på en volt utan att apa sig för mycket och då slutade vi. 
 
Efter det var det bara att göra i ordning Nunne för lite hoppning och lydnadsövningar. Till att börja med fick trava och galoppera över två bommar som man fick in två galoppsprång mellan vilket Nunne gjorde bra. Han blev lite väl kort i vänster galopp men bara jag red fram honom lite gick det bra. Efter det fick vi hoppa en linje på medellinjen med litet hinder, travbommar och sedan ett litet hinder igen. Tanken var att man skulle ner till trav direkt efter hindret, trava över bommarna och sedan galopp igen till sista hindret. Nunne lyssnade inte riktigt i början men bara jag verkligen bestämde mig gick det bra. :) På ena långsidan hade vi byggt upp fyra hinder med ett galoppsprång mellan varje och nu skulle vi hoppa snett över det första, rida en liten båge och sedan hoppa tillbaka mot spåret över det näst sista eller sista. Även det gjorde Nunne bra även om hindert kom fortare än jag förväntat mig första gången. Vi trassalde lite någon gång när det krånglade med galoppen på bågen men över lag gick det bra. Som avslutning hoppade vi igenom serien och hästarna skulle inte rusa fortare ju längre man kom. Då hade Nunne börjat tagga till lite så det gick sådär första gången men det fungerade helt okej ändå. Han fick fin form på slutet när vi travade av. 
 
Nunne fick ledigt på eftermiddagen men Akke skulle gå ett pass. Det blev uppsuttet den här gången och vi började med att jobba likadant som med tömkörningen, skritt runt spåret och stanna i hörnen för ytter tygel och sedan gå fram för ytter skänkel. Han fick även stanna på långsidan några gånger för att checka att det fungerade. Han skötte sig jättebra och vi övergick till lite trav. Vi gjorde så att han fick trava på långsidan och stanna i hörnet. Han betedde sig som om han inte gjort annat, han klev på bra med bjudning både i skritt och trav, bästa killen. :) Supernöjd med honom! 
 
Tyvärr har jag ingen film på det då vi filmade med tränarens kamera men från resterande dagar finns det film. :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0