7 oktober

Buskille idag. ^^ Jag hade utsläppet så jag sopade bara av det värsta dammet och sedan gick vi ner till banan där jag släppte honom. Till en början gick jag bara runt lite för att se så han förljde efter mig och det gjorde han, misstänker att det vara alla äpplen jag hade i fickan som lockade. :p När jag var nöjd tog jag på honom selen och fäste tömmarna i grimman, sedan provade vi att tömköra. Han var svårstyrd men när jag tog körspöet och hjälpte till med gick det mycket bättre. Vi kollade så att det gick att stanna och gå framåt på rakt spår och så blev det ju såklart lite svängande när banan tog slut. Han skötte sig helt okej och egentligen var han nog jätteduktig eftersom det var första gången och vi inte hade någon som gick vid huvudet. Andra eller tredje varvet for han iväg i galopp och var väldigt svårstoppad på långsidan mot grinden så när han gjort kanske två halter efter det och vi kunde sväng i hörnet kände jag att det räckte, man behöver ju inte utmana ödet. :p 
 
När vi tömkört klart klädde jag av honom och vi körde lite frihetsdressyr. Jag gick runt på banan och han följde efter och han kunde till och med trava efter mig. Han blev lite busig då och när jag stannade tvärt och vände så vände han också och sparkade bakut mot mig. Det var nog inte illa menat men jag gick och hämtade spöet för säkerhets skulle och så jag kunde ha lite mer avstånd. Efter det jobbade jag med att han skulle gå ifrån mig och vända när jag kom framför honom. Det gick sådär, det var ingen omedelbar respons men han lyssnade till slut. Efter en stund blev han väldigt uppjagad och for runt och sparkade bakut, lite överskottsenergi som behövde komma ut tror jag. :) Vartefter lugnade han sig och när han tröttnat på att springa kom han fram till mig igen och så fort jag satt på grimskaftet var han lugn och snäll igen men vi får nog jobba lite med det där att respektera matte och inte vara för nära. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0