10 maj

Ridningen gick både bra och dåligt idag. Vi var på banan och hoppade. När jag red fram kändes han mjuk och trevlig om än något dålig på att lyssna bakåt och lite stel i vänster varv. Han kändes jättefin i galoppen och när vi skuttade fram på en litet hinder och bara rullade över i en lugn samlad galopp. Även första språnget på räcket kändes bra. När vi skulle hoppa oxern stannade han, men så låg vi jättefel också och jag red framåt så det blev lite tokigt. Andra gången hoppade han men rev ner halva hindret. Tredje gången rev han också men inte speciellt grovt. I höger varv hoppade han bättre på oxern till en början och var bara i lite grann men bommen ramlade naturligtvis ner. Det blev värre när jag skulle hoppa oxern efter räcket. Det var en konstig väg och ett skumt avstånd till oxern. Jag tyckte vi låg okej när jag red på framåt men han stannade. Dock var det djupt och löst och hindret låg på 1 meter så han kände nog att han inte skulle reda ut det. Vi försökte igen och då blev det samma sak och han hade dessutom ner översta frambommen. Jag orkade inte bygga upp så vi tog det som det var och då hoppade han med lite uppmuntran. Vi tog några språng till och jag vände på räcket så jag kunde hoppa det i höger varv och lade ner frambommen på oxern. Efter sista gången jag hoppat av blev han väldigt stark och hoppningen fungerade inte alls. Han rev räcket och sedan stannade han på oxern och rev ner hela så då avslutade vi med framhoppnigshindret några varv och travade sedan av och fokuserade på lydnad.

 

Jag tyckte inte att hinden kändes höga men vi måste komma rätt på dem med bra galopp, annars verkar det som han stannar när det börjar bli lite högre. Jag har kommit fram till att vi nog bara ska rida en klass den 9/6 istället för två då han kändes trött på slutet idag. Det blir ju jobbigare när hindren blir högre. Ska väl se lite hur det känns den 26/5 också när vi ska hoppa en 90 cm klass igen.

 

Vädret var inte det allra bästa men banan var förvånansvär bra och det var rätt skönt att rida trots att det regnade ganska mycket. Stackars Nunne frös när jag tog in honom från hagen då han gått naken men det blev lite bättre när han fick filt och lite hö i boxen. :)

 

Bilen är fortfarande paj så C fick skjutsa ut mig och hämta mig med motorcykeln.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0