29 mars

Typ en vecka sen jag red sist. :S Idag var det dags igen i alla fall. :) Jag plockade fram lite bommar; det blev tre  galoppbommar på volten, två bommar på långsidan med ca 22 meter emellan och tre cavaletti på medelinjen som Nunne sabbade avståndet på när vi skrittade fram... Jag jobbade med tempoväxlingar och lite övergångar i traven när vi joggade fram och red cavalettin tills han hade sparkat runt bommarna så avstånden var helt fel. Han var spänd och huvudet var lite här och där men han var ändå väldigt lydig för sitsen, nästan lite för lydig, men seg. Vi började galoppera ganska fort och testade bommarna på långsidan lite innan det blev lite fattnigar från skritt på volten. När han började kännas bra i galoppen tog vi galoppbommarna på volten. I vänster varv gick det sådär och han ville inte forma sig runt inner skänkel ordentligt, i höger varv däremot gick han jättebra. Vi avslutade med lite förvänd galopp och med att rida lite framåt på bommarna på långsidan innan vi travade av, det gick väl sådär då han var rätt stark och ville springa. På slutet var han i alla fall mer fokuserad och huvudet kom ner.

 

Han hade fått en bredare bom till sadeln idag. Den såg ut att ligga bättre när jag kollade, men när jag red kändes det inte så bra. Det kändes som den inte låg helt still och den låg väldigt lågt över manken också. Får nog ha luddet nästa gång och se om det blir bättre då. Vi hade tredelade bettet också, vet inte om det är att han bara gått i skogen sen jag red sist men han går ofta mycket bättre på det raka bettet, idag kändes han inte alls bra.

 

Imorgon är planen att ge sig ut i skogen på en tur och på lördag blir det hoppning. Ska prova pessoabettet då.

 

 

Bara för att jag gjort honom fin idag så blev alla bilder suddiga...

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0