17 mars

Idag var Nunne helt fantastisk! ♥ Vi hoppade på banan och jag fick bra galopp på honom och han lyssnade super. :) Vi började med att värma upp lite lätt i trav med övergångar till skritt och tempoväxlingar. När han började mjukna blev det lite galopp i båda varven och några fattningar från skritt. Vi saktade även av till skritt från galoppen och det gjorde han mycket bra, det blir gärna ganska mycket trav innan skritten, men inte idag. :)

 

Jag hade byggt upp en oxer på långsidan och ett räcke längs med medelinjen och en bom på dunkarna snett igenom. Vi började med några språng på det lilla hindret och räcket och han kändes fin. Något springig efter kanske men inte så farligt. När jag var nöjd tog vi kanske två språng på oxern i varje varv på ungefär 80 cm innan vi höjde till ca 90-100 cm. Jag tog några språng i varje varv här också och varvade lite med räcket och lilla hindret som stod på linje med oxern. I vänster varv rev han inte så mycket, bara en-två gånger när vi kom fel. Han rev lite mer i höger men det är för att han inte riktigt orkar när han kommer fel och inte hinner när jag rider honom framåt för att lägga honom rätt. Som avslutning sänkte jag oxern lite och gjorde en kryssoxer av den för att han skulle få avsluta med några bra språng.

 

Hindret på medelinjen tog han faktiskt riktigt bra. Banan är ju ganska smal så det var bara ett galoppsprång till hindret. Vi tog det lite snett några gånger för att få mer plats, men det var riktigt bra för lydnaden att ha så tajt sväng.

 

Han kändes väldigt fin när vi travade av även om det gick lite fort dom första varven. Hans ben var mycket bättre också. Han var möjligtvis något varm men inte så det märktes tydligt.

 

Vi red på raka bettet idag och han går så underbart bra på det! :D Ska prova att hoppa på några andra bett också, men förmodligen blir det raka hans tävlingsbett både i hoppning och dressyr.

 

C följde med och hjälpte till idag och filmade lite så ska försöka få upp filmen någon gång under helgen.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0