15 mars

Blev en stressig dag i stallet idag. Det började med att jag tittade på två kavajer på vägen till stallet, tyvärr passade de inte. :( Väl i stallet, lite senare än vanligt, vägde jag upp nio höpåsar eftersom jag har honom torsdag - lördag den här veckan. Funderade faktiskt på att bara göra tre, men det blev nio av bara farten. Klockan sju var jag i alla fall klar med alla sysslor och gick vidare till banan där jag byggde upp ett kryss och ställde ut dunkar med sex meters mellanrum att rida slalom mellan. Nunne ska kanske få en ny dressyrsadel, en Wintec, och eftersom den hängde i skåpet och jag skulle rida i dressyrsadeln så var jag ju tvungen att prova den. Det var lite pyssel med att se hur den låg på honom och springa och hämta en annan gjord när jag insåg att min var minst 20 cm för kort. :s Tyckte sadeln låg ungefär som min hoppsadel, något bättre bak kanske, men den var för bred fram vad jag kunde se. Efter mycket om och men var vi i alla fall klara att börja rida.

 

Jag började med att värma upp honom med slalomen, först i skritt och sedan i trav och galopp. Han kändes inte bra alls och sadeln var bara halvskön även om jag tyckte jag fick bättre skänkelläge i den. Han var stel och okoncentrerad och jag satt och höll för mycket i handen och spännde mig. Speciellt pigg var han inte heller, antingen försökte han springa ifrån jobbet eller också var han seg och gick i undertempo. När vi började hoppa piggande han till i alla fall. De första gångerna vi tog hindret kändes det inget bra och han sprang mest, men när vi kom rätt på bommen innan och jag formade honom för innerskänkel blev det mycket bättre och han kändes fin i vänster varv. I höger orkade han inte galoppera så sakta som jag ville så det blev lite mer framåt än vad jag var nöjd med och efter hindret blev det ofta trav. Vi avslutade med slalomen i galopp och det gick lite fort i höger varv, vänster var bättre och mer balanserat. När jag travade av honom började han kännas fin i alla fall, kom även ihåg att man ska rida för ytter tygel och inner skänkel, han gick mycket bättre då. Tror han hade träningsvärk från gårdagen då ordinarie matte varit ute och galopperat honom riktigt trött.

 

Kom hem vid tio över nio, sisådär fyrtio minuter senare än vanligt... Då var det bara att slänga ihop en ungspannkaka och hoppa in i duschen under tiden den var i ugnen. Nu är jag trött, imorgon går det förhoppningsvis fortare i stallet och jag ska försöka komma ut innan det blir helt mörkt. Planen är en sväng ut i skogen/på vägen och så hoppas jag att jag kan få med mig C på lördag så han kan hjälpa mig hoppa och filma lite. :)

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0