10 mars

Banan var ridbar idag, jippie! Den tänkta galoppturen i skogen blev snabbt inställd och jag byggde hinder istället. Jag började med att bygga upp en studs och ett kryss att hoppa på volten med galoppbom framför och bakom. Det blev även ett smalt titthinder när bommen inklädd i blå plast som jag skulle ha i ett räcke gick av på mitten...

 

 

Kryss på volten, ca 3 meter mellen bom och hinder.

 

Studs.

 

Smalhinder.


Först travade och galopperade jag igång honom lite med gramanen. Vi hade inga större krav på formen, men jag skulle bestämma tempot. Vi flyttade undan lite för inneskänkeln på volten och det gick bra i vänster varv men det var svårare i höger. Testade även lydnaden med lite övergångar och det kändes fint. Han var stel i sidorna i galoppen, så där har jag något att jobba på. När han kändes igång började jag med övningen på volten. Tanken var att han bara skulle rulla över det lite lugnt och använda ryggen och det gick helt okej. Jag hade bra kontroll innan hindret men efter drog han iväg lite i början. När han lyckades riva krysset, senare än vad jag förväntat mig, tog vi studsen en gång men då rev han mittenhindret i den så det var bara att hoppa av och bygga upp. När jag klättrat upp på honom igen tog vi krysset i andra varvet (höger) och jag fick verkligen bra, bärig galopp på honom och han kändes kalas. :D Vi testade studsen igen när jag tyckte han skötte sig bra på volten men han rev två av hindren då så vi gav upp den och avslutade med några språng till på volten. När jag var nöjd hoppade jag av och byggde upp en oxer och ett räcke som båda låg på ungefär 1 meter och plockade av gramanen. Jag tänkte börja i höger varv men fick ingen bra galopp så vi tog vänster istället och han hoppade jättefint och rev inte så jag nöjde mig i vänster då. Höger varv fick jag ingen riktig ordning på. Han var trött och fick ingen bra galopp. Första försöket var bäst och han rev inte speciellt grovt på oxern men sedan kom vi bara fel och han fick två grova rivningar. Jag hade gjort om till en kryssoxer men det hjälpte inte. Efter två-tre försök lade jag ner oxern cirka 20 cm och då gick det mycket bättre. Räcket hade jag lagt ner efter första försöket. Vi tog oxern två gånger och räcket ett par stycken också, sedan travade jag av honom. Det lilla titthindert skötte han sig bra på, han smet förbi en gång, men annars hoppade han trots att han vinglade innan. :) På det stora hela är jag jättenöjd med honom men vi har en del att jobba på. Han måste bli mycket starkare och få lite bättre kondition. 

 

Framöver så står hoppning på schemat minst en gång i veckan så länge banan är bra. Måste jobba mycket med att stärka honom så det kommer att bli en hel del hoppning på volt med galoppbommar. Jag älskar den övningen, den gå utmärkt att göra i pessoasele när man longerar eller uppsuttet, gärna med graman, och får hästarna starka och lydiga. Sedan blir det ju en del hoppning på "vanliga" hinder också, måste känna lite på höjden själv för det var ett tag sedan jag hoppade seriöst. Måste hitta ett bra bett också. Hade D-bettet idag men det fungerade bara halvbra. Det kan hända att jag måste hoppa på pessoabettet även om jag helst inte vill det. Får testa det raka och hans kulbett först. Eventuellt det tredelade också, men det tror jag inte så mycket på. Förhoppningsvis kan jag få med mig C någon dag som kan hjälpa till att bygga upp hinder när vi river och kanske ta lite kort eller filma. :)

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0