16 februari

Måste vara nytt rekord i att komma ivär sent från stallet idag, åkte inte förrän tio över nio och då var jag ändå där ungefär som vanligt vid kvart i sex... Gjorde mig ju ingen dikrekt brådska och vägde upp nio höpåsar. Är i och för sig rätt skönt att vara i stallet och pyssla, men känns lite surt att inte vara hemma förrän halv tio när man ska upp tidigt och jobba dagen efter. Med tanke på vad klockan är blir det väl den mycket avancerade maten varma mackor idag. ;P

Vi red på banan idag, det var ca 2 dm snö där så han fick pulsa lite i början men sen höll vi oss mest på en volt och det blev uppridet rätt fort. Han var ganska fin i början och lite pigg. Vi jobbade mycket med övergångar och gjorde några bakdelsvändningar. Sen fick jag den fantastiska idén att göra fattningar från skritt... Plötsligt satt jag på en mycket taggad häst som taktade i skritten och var svår att få stopp på i galoppen. Han gjorde några bra fattningar men det var mycket energi framåt och inte på att gå i en lugn, bärig galopp. Sen var det ju lite ryttarens fel också. Det var nämligen en himla skillnad på fattningarna när jag var noga med hur han skrittade innnan. Efter galoppen var han mest pigg och stressad och blev inte bra igen förrän jag travade av och inte lät honom springa i sin egen takt i ett varv på volten innan jag kom på att man kanske ska ta en förhållning. Det var en liten häst som var trött på slutet, när han inte fick springa fort, utan var tvungen att jobba istället så tog soppan slut. :)
Behöver verkligen rida mer dressyr på honom. Han är stel i sidorna och behöver stärka galoppen massor. Får helt enkelt försöka jobba mer ute i skogen än vad vi gör just nu. Han börjar i alla fall bli rund igen, han var väldigt tunn i höstas, men nu är det bättre och han börjar få tillbaka lite muskler. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0