4 augusti

I dag var vi på fälttävlan i Mantorp, 90 cm. Uppladdningen var inte den bästa, Nunne hade varit på långritt torsdag-fredag, 3 timmars ridning på torsdagen och 2 timmar på fredagen och han sov borta...
 
 
Han kändes seg på framridningen till dressyren och hade mycket svårt att inte göra avbrott i höger galopp. Han var ganska mjuk och igenom men det kändes som han tappade lite takt innan vi skulle in på banan. Programmet kändes okej men jag trodde inte att han skulle få mycket mer än 55% då jag var osäker på om han verkligen bar sig men vi lyckades skrapa ihop 61,5%, 57,8 straff, och det är jag nöjd med! 
 
 
Eftersom jag totalt glömt bort att gå banan till hoppningen blev det väldigt stressigt. Jag sprang runt banan lite snabbt och framridningen blev väldigt kort. Vi fick ingen bra galopp på framhoppningen och jag fick rida på fart för att få honom över hindren på ett vettigt sätt. Han var kändes trött i kroppen och även om ha var pigg på väg till hoppbanan var han rätt så seg när vi kom dit. Känslan inne på banan var inte bra alls. Jag fick fortfarande ingen bra galopp på honom, det var bara att rida framåt och hoppas på det bästa. Att jag inte var 100% säker på vägarna gjorde inte heller saken bättre och att vi bara fick med oss två hinder var ren tur. Det var även mycket halt och vi var på väg att halka omkull innan fyran där jag skulle ha ridit runt hindret men glömde det och tog en alldeles för snäv sväng. 
 
 
Han var fortfarande seg när jag började rida fram till terrängen men verkade piggna till lite när vi galopperat fram och hoppat några språng. Framhoppningen kändes bra och han fick fina språng. Det blev ett stopp på största stocken, men det var för att vi kom snett på och jag blev osäker. 
 
I terrängen stod han emot mot nästan vartenda hinder och jag fick kämpa som en liten idiot för att få honom över. Det första var så pass litet så jag kunde trycka över honom. Nummer två, en slags kulvert, smet han förbi då vi vinglade mot det och han tittade på funktionärerna. Vi kom över på andra försöket och tog oss med viss tvekan över trean, trollstocken. Fyran, ett upphopp och femman, ett dike, var inga problem även om han stannade upp lite på upphoppet. Vid sexan, en maxad låda,  var det dags för ett nytt stopp men även här kom vi över på andra försöket. Det blev även ett stopp på 7A i en kombination med häckar. Åttan, natt katt, var inga problem men på nian blev det stopp igen. Den tyckte han faktiskt var farlig, det var en pallisad med en stor kräfta målad på framsidan. Efter mycket övertalning tog han den på andra försöket och sedan blev vi stoppade. :( Jag trodde man fick ha fem stopp innan man blev utesluten men det var tydligen fyra och vi var uppe i det. :(
 
Även om vi blev uteslutna är jag ganska nöjd med honom. Det är ju faktiskt hans första fälttävlan och han har ju aldrig gjort något sånt här förut. Det var även varmt, han hade gått rätt tufft i veckan och min ridning var inte den bästa idag. Till åttan hade jag faktiskt en ganska bra känsla och han hoppade på andra försöket om han stannade. Han kommer nog underfund med det vartefter. Vi tar nya tag i Boxholm och försöker förbereda lite bättre då. Det gick i alla fall bättre än när jag red Frasse, vi kom bara till fjärde hindret och Mias första fälttävlan hade jag bara ett stopp till godo när vi kom i mål. :)
 
Han fick även åka i vår transport idag och det föll herrn i smaken. När han skulle gå in hemma backade han ut två gånger men han verkade tycka det var bra när vi åkte och han kunde titta ut genom det öppningsbara förstret när vi var framme. För en gångs skull stod han lugnt och snällt och kunde till och med äta hö med god aptit. :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0