28 april

Idag var det hopptävling som stod på schemat. :D Han var lite upprörd/nervös redan i stallet men så fort vi lastat ur och börjat rida lugnade han sig och han skötte sig jättebra. Första klassen, 80 cm, kändes sådär i ridningen, det blev lite dragkamp och jag red som en kratta. Vi satte en nolla i alla fall även om jag trodde vi rev sista hindret för han var i rätt rejält. :p Han var inte förtjust i att stå på trailern mellan klasserna. Han var orolig och åt inte så mycket, han pillade bara lite med höet.

 

Till 90 cm bytte jag ut det raka bettet mot pessoabettet. Det var en helt annan känsla redan på framridningen och han kändes jättefin på banan och det blev en nolla till. :) Han såg ut att gå i lite undertempo på filmen men känslan var att vi hade en bra galopp, dock svårt att se så mycket när man tittar i kameran. Jag fick inte med någon sladd så jag kan föra över filmerna från kameran så jag får be någon fixa det när jag åker hem imorgon. Nu är det i alla fall slut med 80-klasser, det känns för lätt och han gör dom väldigt enkelt. Jag ska se om vi inte kan debuter 1 meter lite senare i vår, måste bara hoppa lite på de höjderna hemma först. :p

 

Tävlingsplatsen var helt okej. Dom höll ett bra tempo med två ryttare på banan och underlaget var också riktigt bra. Det var relativt nylagd fibersand och det var tävlingspremiär på den. Det stora minuset var framridningen. Framhoppningen var för det mesta inte så farlig men till och från var det väldigt många ekipage där och ingen reglerade hur många som fick vara där. Övrig framridning var en volt på kanske 30 meter där det var säkert 10 ekipage ibland plus folk som stod vid kanten och tittade med sina hästar. :( Med Nunne var det inga problem att det var trångt, han är så cool, men det är ingen tävlingsplats jag kommer att åka till med en unghäst.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0